Salut
Tocmai am schimbat discurile de frana si placutele pe fata la Fabia. Operatiunea este destul de simpla, din pacate n-am putut filma ca le-am schimbat singur (si e o operatiune care necesita 2 maini, nu puteam sa ocup o mana cu aparatul foto sau telefonul).
Inainte sa ma apuc de operatiune m-am uitat la urmatoarele filmulete de pe youtube:
&hl=en
&hl=en
&hl=en
&hl=en
Desi nici una nu este de la fabia am reusit sa ma descurc...in doar 1 ora am schimbat pe ambele parti discurile si placutele de frana. De retinut, la Fabia discul se monteaza pe butuc, fara a fi nevoie sa scoatem vreun rulment sau ceva.
Inainte de a va apuca sa schimbati placutele si discurile: daca nu va pricepeti deloc, mai bine apelati la un mecanic. Cu directia si franele nu e de joaca!!!Pasii urmati de mine:1. am cumparat discurile(2x115 RON)
si placutele (150 RON setul, sunt 4 bucati, cate 2 pe fiecare disc) pentru Fabia toate marca TEXTAR. Probabil nu sunt cele mai bune, dar sper sa se descurce (preturile sunt din data de 29-30 mai 2008, am cumparat direct de la distribuitor in Cluj Napoca...daca cineva doreste detalii, lasati mesaj privat).
2. ridicati masina pe un butuc de lemn (asta pentru ca n-am prea multa incredere in cric), scoateti roata.
3. demontatul etrierei se face foarte simplu:
- Etriera este prinsa cu 2 suruburi, acestea fiind acoperite cu capace de plastic. Capacele de plastic pot fi scoase cu o surubelnita, ori tragand de ele cu mana.
- Cele 2 suruburi se dezsurubeaza cu o cheie hexagonala de 7. In caz ca sunt ruginite, folositi un spray pentru degripare (la mine n-a fost nevoie, capacele de plastic le-au protejat foarte bine)
- Se scoate etrierul, dupa care se scot cele 2 placute(merge repede cu o surubelnita). Aveti grija, sa nu deteriorati furtunul lichidului de frana. Dupa ce a-ti scos placutele de frana, legati etrierul cu o sfoara (se poate si cu sarma) de arc (asta ca sa nu traga etrierul de furtun, respectiv sa nu va incurce pana scoateti si discul).
4. demontatul discului , aveti nevoie de o surubelnita cu cap in cruce
- pe disc, se afla un surub, acesta trebuie scos. Rolul acestuia este sa tina discul cand roata este data jos. (discul de frana de fapt este sustinut si legat de aceleasi prezoane cu care prindem si roata pe butuc)
- cu un ciocan de cauciuc lovim dinspre interior spre exterior discul de frana, usor, pana acesta vine jos. Daca nu mai avem nevoie de disc
* atunci putem folosi si un ciocan din fier.
5. montarea discului nou- dati putin cu smirghelul pe butuc, in cazul in care acesta este ruginit
- puneti la loc discul nou (aveti grija ca pozitia surubului care tine discul sa fie corect, acesta avand si rolul de a pozitiona corect gaurile de la prezoane) si insurubati cu surubul extras la punctul 4.
6. montarea placutelor ** - discul si placutele noi sunt mai groase decat cele vechi, tocmai de aceea este nevoie de a impinge inauntru pistonasul care actioneaza placutele. In filmulete se utilizeaza o unealta (in forma de C cu care se strange), eu neavand unealta respectiva am utilizat 2 surubelnite cu care am impins inapoi pistonasul, aveti grija insa, nu deteriorati cauciucul de langa pistonas(are rolul de a tine departe praful).
- placutele sunt in pereche!!! una dintre ele are sistemul de prindere(acele clipse din otel) putin mai mare decat cealalta. Placuta cu clipsa mai mare vine in partea interioara a etrierului, se prinde in pistonas. Cea cu clipsa mai mica vine in exteriorul etrierei
7. montarea etrierelor- etrierul (pe care s-a montat deja cele 2 placute la punctul anterior) se monteaza la loc, peste discul de frana. Daca nu intra va duceti inapoi la punctul 6. si mai impingeti pistonasul.
- se insurubeaza cele 2 suruburi (scoase la punctul 3.), se strang cu mana destul de bine. Unele persoane recomanda utilizarea unor solutii speciale pentru fixarea suruburilor.
- se pun capacele de plastic
- urcati in masina si dati cateva pedale. daca a-ti montat corect, placutele i-si gasesc locul iar daca scoateti din viteza (sa aveti frana de mana trasa!!!) discurile ar trebui sa se invarta usor.
8. in final- va asigurati ca furtunurile de la lichidul de frana nu au suferit nici o deteriorare
***.
- montati roata/rotile, coborati masina pe sol si strangeti prezoanele.
- in primele 100-200 Km circulati cu grija (distanta necesara depinde de cat franati binenteles).
* uneori discul se poate refolosi, dupa ce a fost corectat pe un aparat de strung. Sincer, eu nu cred ca merita efortul.
** la punctul
6., inainte de a impinge pistonasul inapoi, asigurati-va ca lichidul de frana are loc unde sa curga inapoi in vasul de plastic. In cazul in care inainte de operatiune lichidul de frana se afla la maxim (ori aproape de maxim), sugerez sa scoateti din lichid, urmand ca dupa punctul 8. sa completati daca e necesar.
*** daca a-ti deteriorat furtunurile lichidului de frana va recomand sa cautati un specialist. Schimbarea acestora nu e f greu dar va trebui sa le aerisiti.