Forum discutii Skoda cu pareri, opinii, ajutor si intrebari legate de probleme si erori la masini Skoda


Autor Subiect: Rodajul - vazut din spatiul cosmic  (Citit de 21475 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline d-rive

  • Gold member
  • ***
  • Joined: Mar 2007
  • Locaţia: Galati
  • Mesaje postate: 1560
  • Karma: +6/-0
  • just me!
Re: Rodajul - vazut din spatiul cosmic
« Răspuns #4 : Noiembrie 03, 2008, 06:42:24 p.m. »
Nu e nicio problema.

Am citit pe sarite postul initial.

Eu va zic asa. Pre-rodaj sau rodaj de fabrica nu exista, e o prostie cine sustine asta. Rodaj se face doar la motoarele de curse.
Apoi, la inceput, cand masina e noua, e suficient sa va comportanti elegant cu ea si sa nu fiti brutali si sa-i dati talpa, mai ales atunci cand e rece. In rest, puteti creste progresiv turatiile si viteza de deplasare, totul e sa fiti finuti cu ea. Va recomand ca pe tot parcursul vietii masinii sa nu fiti "caini" cu ea, cum o folositi, asa o aveti.

Nu e o intamplare cand vad pe multi ca se plang ca le consuma TDi-urile ulei... daca-i intrebi daca le dau talpa... multi vor raspunde ca da, si inca cum... asa ca...

Offline cartus

  • Junior
  • *
  • Joined: Iun 2008
  • Locaţia: Bucuresti
  • Mesaje postate: 22
  • Karma: +0/-0
  • Auto: SkodaFabia 2 1.4 MPI
Re: Rodajul - vazut din spatiul cosmic
« Răspuns #3 : Noiembrie 03, 2008, 06:06:11 p.m. »
e vreo problema daca la prima inspectie de dupa un an nu am rodajul facut?(<5000 km)
Skoda Fabia 2 1.4 MPI
VIN DECODER http://igorweb.org/vindec/

Offline Gabriel

  • Membru de baza
  • **
  • Joined: Aug 2008
  • Locaţia: Bucuresti (P-ta Muncii)
  • Mesaje postate: 280
  • Karma: +0/-0
  • "Sunt printre voi, dar nu sunt unul dintre voi"
Re: Rodajul - vazut din spatiul cosmic
« Răspuns #2 : Noiembrie 03, 2008, 01:52:09 p.m. »
Ahhh nici nu stii cat ma poate enerva rodajul asta si mai am vreo 2500 de km pana sa pot sa merg si eu ca un om normal :047: :047: :047:
Auzi si tu sa merg cu 110-120 de autostrada.... sa nu depasesc 3000 de rotatii....mau depasit dreq daciile din 1980 :042:
Asta e acum sa il consideram un rau necesar@ :080: :082: :080:
O2 ALB

Offline dodobird

  • Membru de baza
  • **
  • Joined: Aug 2007
  • Locaţia: Bucuresti
  • Mesaje postate: 481
  • Karma: +0/-0
Rodajul - vazut din spatiul cosmic
« Răspuns #1 : Octombrie 21, 2008, 05:29:16 p.m. »
                                                                          Rodajul
Motto:
“Nu, nu ! E asa :
pana in 1500 km  --- nu depasi 120 
1500,1-2500 Km  --- nu depasi 150
2500,1 -3500 km    --- nu depasi 180 decat ocazional
3500,1 - 300.000km --- nu depasi viteza legala (50/90/100/130) NICIODATA !  ”
Sady
Spre surprinderea mea noile modele de abordare a clientului (la achizitionarea unui autoturism nou) cuprind printre alte clisee si celebrul “motor prerodat”. Aici ni se explica cum ca prin procedee ultra moderne , motorul masinii proaspat achizitionate este gata rodat, desi cu o privire misterioasa se mai face din cand in cand atentionarea ca sa nu fortam prea tare motorul pana pe la 1500 km. Asfel , motorul modern coborat direct de pe nava Entreprise este “gata de teleportare domnule Data !”.
Problema este insa putin diferita. Sa ne gandim bunaoara ca de exemplu la Pitesti linia de motoare scoatea un motor la 3 minute (si daca nu ma insel, acum, unul la un minut !). Iata si o prima inadvertenta , cand mai au timp sa “rodeze” pe banc aceste motoare ?
Suntem intr-o societate “de piata” nu mai avem timp sa ne ocupam de “detalii”, cu atat mai mult cand se produce mult.
Confuzia vine insa din alta directie. Motorul modern este excutat infinit mai précis (atat prin executia pieselor cat si prin imperechierea automata – pe liniile extrem de precise in masuratori – a subansamblelor acestuia. O prima rezultanta este ca motorul este mai putin “strans” , se reduc mai mult frecarile interne initiale.
Dar de departe notiunea de motor rodat , in acceptiunea inginereasca a termenului.
Aici doream sa ajung. Practic daca va iubiti masina cu adevarat si doriti performanta optima (ce mult iubesc acest termen: optim, este superb!) trebuie sa il rodati dumneavostra cu grija si atentia necesara unui astfel de eveniment cu adevarat deosebit. Pe vremea mea o masina reprezenta mult mai mult ca in zilele noastre (ca simbol nu ca si performante, binenteles!) astfel incat era o mandrie sa poti spune “masina asta a fost de noua a mea , personal i-am facut rodajul…..”. Pentru ca trebuie pus si putin suflet (si poate nu numai aici ci in mai tot ce intreprindem pe durata vietii noaste pe aceasta lume).
Si daca tot am ajuns in acest punct hai sa va povestesc cam cum vad eu acest rodaj, fara suparare , fara mutari in plic , doar dragoste , inginerie si dragoste.
O masina noua este un complex de subansamble noi proaspat montate si care prezinta hai sa zicem inadvertente de functionalitate in noua conjunctura : masina produs finit.
Grosier vorbind exista doua astfel de sisteme , care pot fi “vazute” separat desi practic interactioneaza foarte mult si intre ele :

1-   Motor (vazut ca structura interna de componente)
2-   Restul masinii.

Sa incepem cu “restul masinii”

Aici simplificam mult (deoarece masurile de precautie sunt similare pt majoritatea acestor componente) si privim elementele in miscare (lagare, arcuri, amortizoare si de ce nu si ansamblul schimbator de viteze). Toate aceste elemente sunt stranse , sau mai bine zis mai rigide deci vor necesita o perioada de timp si rulaj mai mare pana cand , culmea prin uzura sa intre in parametrii optimi.
Da, desi e culmea, in prima faza avem nevoie de uzura !!! uzura pe care o uram cu totii ! Problema este ca aceasta “uzura” trebuie facuta cu cap , ea e practic , daca putem spune asa o finisare a cotelor la nivelul optim. Este ca si  cand “pilim” bavurile de pe un produs finit abia scos din matrita de injectie , trebuie facuta cu grija si mare atentie sa nu stricam “fata” piesei.
 Practic “pila” este manuita indirect de sofer sau mai bine zis de este direct proportionala cu violenta actiunilor asupra subansamblelor, indusa de interactiune tuturor elementelor. Mergem cu viteze foarte mari, franari foarte bruste, demaraje rapide, sarim cu violenta peste gropi, etc, atunci indirect “pila” sapa mai adanc in material distrugand prematur sistemul.
Practic la acest capitol “restul masinii” blandetea generala trebuie obligatoriu pana la minim 1500 km moment in care masina se “aseaza” in proportuie de 80 %. Acest lucru se simte violent (asezarea , stabilizarea tinutei de drum daca vreti) chiar si de un neprofesionist.
In aceasta perioada , pana la 1500 km sfatul meu este sa mergeti cat mai linistiti , evitati gropi si frane violente (mare atentie caci si subansamlul de franare are nevoi de o astfel de “uzura” de rodaj). Pevizionati din timp evenimentele pentru va nu fi nevoiti sa bruscati nimic, incercati schimbarea vitezelor in jur de 2000 de ture la motoarele cu benzina (si aici chiar var rog pe cei care sunt mai buni specialisti in masini diesel sa noteze si turatiile echivalente la aceste motoare functie de cele date de mine la benzinare  >:D< ).
“Restul masinii” este totusi un sistem putin mai rezistent si mai maleabil din puntul acesta de vedere decat subansmlul 1- Motor.

Subansamlul MOTOR

Aici ajungem la cea mai sensibila problema, o piesa delicat , un diamant neslefuit , care dat unui slefuitor prost poate devina o simpla piatra fara valoare.
Grosier vorbind , (din nou, si aici este nevoie de “uzura” initiala, rodaj spus savant de noi) putem defini doua tipuri de “forte de frecare” – doua pile daca putem duce analogia mai departe.
O frecare axiala (longitudinala) data de ciculatia cu o viteza constanta si o frecare  semicirculara oscilatorie data de accelerari si decelerari. Primul tip de frecare are tendinta de “largire” in plan perpendicular muchiile ramanand ascutite iar a doua are tendinta de rotunjire a muchiiilor aflate in miscare relativ unele fata de altele.
Ambele tipuri de “slefuiri” sunt necesare pentru a echilibra sistemul dar trebuiesc facute cu mare atentie , de multe ori discutam de niscaiva microni !
Tinand cond de aceste cateva elemente iata cam cum vad eu un rodaj facut in etapele atat de bine subliniate de Sady in unul din posturile de pe forum.

ETAPA I (0-1500km)
Vom circula cat mai lent si cat mai bland. Toate comenzile de pedale , volan, maneta de viteza se vor face usor fara graba. Schimbarea in viteza superioara se face pana in 2000 de ture (la benzina – va rog echivalentul la diesel – merci !). In aceasta perioada sub nici o forma NU depasiti turatia de 3000 de ture (sau 100-120km/ora – preferabil 100)! tot acum este de preferat sa nu puneti mai mult de 2 persoane si cat mai putin bagaj posibil. Nu rulati , pe cat posibil , in acesta perioada in orase aglomerate, preferabil fiind deplasarile in afara acestora si pe portiuni de drum fara diferente vizibile de nivel.
La pornire cu motor rece fie asteptati 5 minute ca temperatura apei sa ajunga foarte aprope de temperature de lucru (metoda europeana) fie plecati foarte incet de pe loc ruland mosnegeste pana se intapla acest lucru (metoda americana). Ambele metode sunt bune , doar disputele sunt contradictorii.
Undeva pe la mijlocul perioadei (~700kim) incepeti cam la 200 de km rulati sa demarati (pe oscara 1-10 (10 fiind demaraj de “liniute” ) cam la nivelul 7 de circa 5 ori . Tot de aici executati la drum intins demaraje de la viteza constanta 100 km /ora (tot cam nivel 7) la viteze pana la 150 km/ora (nu mai mult de 1 minut acceleratie+mers constant) tot cam de 5 ori.
Exemplu (sa fiu inteles clar) :
Intre 700 – 900 km : in acesti 200 de km am demarat de pe loc de 5 ori si am accelerat de la 100 la 150 km/ora de cinci ori. (se admite _+ 2 ori ). De cinci ori ati mers cu 140 -150 km/ora dar de fiecare data max un minut !!!
Intre 900-1100 iar 5 si 5 …etc

ETAPA II (1500-2500)
Deja in acest nivel trebuie sa simtiti cum ca tinuta de drum a masinii dumneavoastra. sa imbunatatit simtitor. Acum déjà puteti merge ceva mai rapid , sa schimbati treptele de viteza la 2300 – 2500 de ture. Dar nu uitati inca relativ bland !
Puteti urca pante mari (dar totusi nu cu masina incarcata). Puteti merge constant cu 3200 -3300 ture. Totusi nu depasiti 130 -140 km la ora (de preferinta!) in regim de mai lunga durata. Acum incepand de la 1800 km executati la circa 100 km demaraj (de 7-8 pe scara de mai sus) de circa 5-8 ori si de la 100 – 180 km/ora de circa 5-8 ori (dar nu mentineti 170-180 mai mult de un minut de fiecare data !). La viteze de croaziera normale pana la 120 km/ora se pot pune in masina si bagaje si personae (dar nu exageram cu greutatea macar in protbagaj-in cazul 5 persoane).

ETAPA III (2500-3500)
Rezistati tentatiei si schimbati treptele de viteza tot pe la 2500 de ture. Se poate merge constant cu 140 km-ora la drum lung fara limite , decat cele regulamentare in localitati.
Aici apare deja un fenomen interesant. Sa marcam ca viteza de croaziera viteza de 140 km/ora in afara localitatii. Este SUFICIENT dar culmea si necesar pe parcursul drumurilor in afara sa mergeti cu 50-60 in localitati si cu 120-140 in afara lor (poate 120 ar fi mai de recomandat )!!! Pentru a roda motorul !!!
Se poate mari viteza din cand in cand pana la 180 km/la ora dar nu mentineti constant mai mult de 5 minute , dupa care maxim 120km/ora cel putin 30-40 minute.


ETAPA IV (3500-5000km)
Este identic ca la etapa 3 doar ca reprizele de 180 km/ora pot fi tinute chiar 10 minute. Vitezele le puteti schimba si mai sportiv la 3000 ture.
Insist si aici la variatia la drum intins intre 50-60km/ora in localitati si de data asta 150 km/ora in afara lor. Acesta „oscilatie” impusa de lege face extrem de bine motorului dumneavoastra asigurandui o alura sportiva in formatare. Nu este gluma ci pur si simplu o intamplare fericita !!!

Si iata ca in sfarsit am atins minunatii 5000 de km parcursi. Chinul dumneavoastra a luat sfarsit. Daca in principiu ati respectat acest algoritm de rodaj acum va garantez ca masina dumneavoastra este rodata cu o alura sportiva, nu a consumat ulei, si motorul este aproximativ in punctul optim de functionare. De aici el se va mai „slefui” pana la optimul absolut, dar asta deja nu prea mai implica efort din partea noastra, in urmatorii 3-4000 de km. Sau poate ar trebui sa mentionez ca desi de acum nu mai sunt contraindicatii, sfatul meu este sa violentati cat mai putin comenzile. De aici incepe o perioada constanta unde „uzura” in sfarsit se opreste (este infinit mai mica) pana undeva aproape de 150.000-180.000 de kilometri unde incepe acea uzura care nu ne mai place. Acest lucru va fi imediat anuntat prin consumul progresiv marit de ulei. Dar mai este pana atunci si ca atare bucurati-va de masina pe care o aveti !

Acesta metoda este metoda de face o masina sportiva (nervoasa) optima (parerea mea) exagerarea limitelor propuse ar face-o putin mai nervoasa dar ar aparea si uzura prematura (inclusiv consum ulei, deja !) respectiv diminuarea acestora va face o masina mai puturoasa (dar fara contraindicatii). Dreptul fiecaruia fiind sa isi aleaga varianta dorita.
Multumiri lui Sady pentru motto !

Numai de bine,
Dodobird
« Ultima Modificare: Noiembrie 03, 2008, 02:46:31 p.m. de Atreides »
Dacia 1310 1,6 8V + Octavia Tour 1,8 20V-T

 

* Susține forumul

Cumpără de la eMAG apăsând întâi acest buton

și astfel vei susține forumul.

Recomandăm și PCGarage, Fashion Days, Elefant.ro, CEL.ro, F64, evoMAG, Libris, Flanco, Anvelope-oferte.ro

De fiecare dată când dai mai întâi click pe unul din aceste linkuri de mai sus, iar abia mai apoi cumperi, ajuți forumul cu un mic comision care se întoarce în contul de afiliere pentru plata serviciilor care sunt necesare în a ține forumul online.

* Intra in cont / Log in

 
 
Bine ai venit, Vizitator. Te rugăm să te autentifici sau să te înregistrezi.

* Subiecte recente

MOTORIZARE 1.6 MPI de Mdudu
[Mai 13, 2024, 01:59:38 p.m.]


Roata rezerva de Alejinxique
[Mai 08, 2024, 11:51:33 a.m.]


Sfaturi pentru achizitionarea unei masini la mana a doua de deutch
[Aprilie 25, 2024, 09:55:18 a.m.]


Turcaletul de Leonard
[Aprilie 19, 2024, 12:16:20 p.m.]


Jurnal bord Honda Civic 1.6idtec 120 CP de vizitator
[Aprilie 18, 2024, 09:17:59 a.m.]


Probleme sistem portbagaj. de al bundy
[Aprilie 17, 2024, 05:56:47 p.m.]

* Mesaje recente

Calendar

Mai 2024
Lu Ma Mi Jo Vi Sa Du
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 [17] 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31