După Superb, am trecut la ceva mai mic şi mai tineresc: Skoda Fabia Sport 1.4 mpi 85 de cai.
Înainte de toate, vreau să spun că am / aveam câteva prejudecăţi legate de Fabia:
1. calitate îndoielnică a fabricaţiei
2. ţinută de drum cam barcă
3. motoare anemice (inclusiv cel testat)
4. raport slab calitate preţ
După circa 500 km parcurşi la volanul junei Skoda, de primele trei prejudecăţi am scăpat, dar am rămas cu ultima. Mult prea scumpă. Asta până să intre în programul rabla, deoarece la prima de casare de 3.000 de lei se mai adaugă circa 500 de euro discount din partea Skoda România / dealerului.
Oricum, despre asta Doru ştie mai multe.
Lăsând birocraţia şi banii deoparte, după două zile şi un pic cât am fost şofer de Fabia, am rămas plăcut impresionat de confort, direcţie, cutie de viteze şi consum de carburant.
Versiunea sport are scaunele din faţă foarte bine profilate şi oferă susţinere laterală excelentă. Direcţia mi s-a părut ideală pentru oraş (moale) şi destul de fermă pentru curbe luate în viteză mai mare. Cutia de viteze este o referinţă în clasă, atât din punct de vedere al timoneriei, cât şi prin prisma etajării. Practic, levierul te îndeamnă la schimbat viteze pentru că nu agaţă deloc, iar treptele 1, 2 şi 3 fac ca maşina să fie foarte fâşneaţă. Nu acelaşi lucru pot spune şi de treptele 4 şi 5, însă turat corespunzător, motorul şi cutia lucrează bine împreună şi la viteze mai mari.
Consumul pe cei peste 500 de kilometri a fost de 7,4 litri pentru o sută de kilometri parcurşi, cu menţiunea că se poate obţine lejer sub 7% la un mers normal şi fără pasageri.
Cu Fabia, în 50-60 de kilometri parcurşi în Bucureşti am avut consum între 9 şi 10%, imediat după resetarea computerului de bord.
Pe funcţia de consum instant, în treapta a cincea la 60-70 km/h consumul de de 4,7-5,3%.
Poate ar mai merita menţionat că după acul de carburant a început să scadă abia după ce am parcurs 140 de kilometri, dintre care cam 60 km în oraş, iar distanţa până la realimentare era de 560 de kilometri, în condiţiile în care rezervorul are doar 45 de litri.
Suspensia tare, jantele de 16 inch şi talonul de 45 al cauciucurilor aduc un plus de plăcere pe curbele strânse, însă pe drum denivelat rularea e puţin zgomotoasă.
Un adevărat deliciu este motorul, care numai sport nu se poate numi la 1400 cmc şi 85 de cai. Ei bine sunetul şi acceleraţia, în primele trei trepte, sunt fanstastice. Nu ştiu dacă aşa se aud toate motoarele de 1.4 de pe Fabia, însă după o inspecţie optică pe sub maşină nu am sesizat vreo tobă sport care să contribuie la acel sound "nervos", dar discret în acelaşi timp. Doru?
Interiorul e bine făcut şi calitatea asamblării e peste media clasei, însă plasticul de peste tot de prin maşină e cam neplăcut la atingere şi nu lasă impresia de calitate. Tapiţeria şi asamblarea sunt menite să mai atenueze impresia lăsat de plastic.
Instalaţia audio cu 8 difuzoare se aude excelent, dar receiverul radio e cam slab, iar instalaţia de AC manual (Climatic) îşi face bine treaba, cel puţin la temperaturi exterioare de maxim 28 de grade Celsius.
Cum mai devreme spuneam de preţ, m-am jucat pe configurator şi mi-a ieşit o Fabia ca cea testată la circa 12.300 euro CIP, deci se apropie de 15.000 DDP.